Job-Shadowing: Oportunitatea Erasmus+ pentru noi schimburi de experiență
Obținerea acreditării Erasmus+ (2023-2027) de către Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” marchează un moment important în dezvoltarea instituțională, având un impact direct asupra întregii comunități școlare și locale. Acreditarea oferă școlilor posibilitatea de a accesa finanțare pentru dezvoltarea resursei umane, în special pentru formarea profesională continuă a cadrelor didactice.
În cadrul proiectului Erasmus+ „Inclusion, Sustainability, Healthy Lifestyle in a Digital Era”, cu nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212518, liceul nostru a fost gazda unei mobilități de tip job-shadowing, în perioada 25-29 noiembrie 2024. Acest tip de formare constă într-un stagiu de observare în cadrul căruia profesori din diverse țări învață unii de la alții, își împărtășesc realizările și provocările, descoperă noi metode de predare și practici care și-au dovedit eficiența, toate cu scopul de a îmbunătăți calitatea educației furnizate.
Timp de cinci zile, doi profesori (Rudolf Draijer – profesor de muzică și Esther van der Voort – profesor de economie) de la liceul „Teylingen College Leeuwenhorst”, din orașul Noordwijkerhout, Olanda, au asistat la ore și au participat la activitățile culturale organizate de membrii comisiei de proiect.
Obiectivele partenerilor olandezi au fost:
- Cunoașterea specificului unității vizitate;
- Observarea modului de lucru din cadrul compartimentelor similare;
- Observarea modului de comunicare și relaționare;
- Identificarea unor modele de bună practică;
- Identificarea unor aspecte ce pot eficientiza activitatea didactică;
- Schimbul intercultural;
- Cunoașterea tradițiilor și a obiceiurilor din România.
Un pas înainte în lumea profesională: Desfășurarea experienței de job-shadowing
Activitatea a început cu o ședință de lucru, în cadrul căreia au fost prezentate informații despre specificul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”, sistemul de învățământ românesc și programul stagiului observativ. Au vizitat școala, descoperind sala de marmură, biblioteca școlii, laboratoarele de chimie, de informatică, sala de lucru a echipei de robotică Virtual Wolves, cabinetul de proiecte europene, cabinetul psihologic, sala de sport, curtea, internatul și cantina școlară.
După primirea oficială din sala de marmură a liceului, activitatea a continuat în cabinetul echipei manageriale și în sala de lectură a bibliotecii. Coordonatorul proiectului, prof. Manciu Silvia-Mălina a realizat o scurtă prezentare a proiectului Erasmus+ „Inclusion, Sustainability, Healthy Lifestyle in a Digital Era”, urmată de proiectarea unui filmuleț care i-a ajutat să descopere România turistică, sub forma unei călătorii 3D din Olanda, prin Iași, Bârlad, până la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”. Filmul a fost realizat de elevul Murgeanu Iulian, vicepreședinte în cadrul Consiliului elevilor.
În acest schimb de experiență ne-am propus să evidențiem specificul național, prin prezentarea tradițiilor românești; astfel, prof. Dobrea Gabriela-Geanina a realizat o prezentare prin intermediul căreia invitații au descoperit principalele sărbători și obiceiurile specifice. Această incursiune culturală a continuat cu o expoziție de obiecte tradiționale organizată de prof. Horgan Dan și cu un moment artistic prezentat de ansamblul coral al liceului, coordonat de prof. Radu Doina.
Activitatea de job-shadowing le-a permis profesorilor invitați să observe lecții de specialitate (muzică – prof. Radu Doina și economie – prof. Mocanu Olguța), dar să și asiste la ore din alte arii curriculare (Limba și literatura română – prof. Stoica Camelia, Limba engleză – prof. Vîrvorea Otilia, Informatică și TIC – prof. Sebeni Alina-Maria), să înțeleagă mai bine procesul de predare-învățare din sistemul românesc și metodele utilizate de cadrele didactice.
În a doua parte a programului, profesorii din Olanda au vizitat Muzeul „Vasile Pârvan”, Observatorul Astronomic, Biblioteca Municipală „Stroe S. Belloescu” și au vizionat o operă dramatică la Teatrul „V. I. Popa”. De asemenea, au descoperit Bârladul, la pas, cu parcurile, instituțiile, arhitectura sa.
Ce am învățat?
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am învățat a fost că fiecare proiect vine cu propriile sale provocări, dar și cu satisfacții imense. Am înțeles că implementarea activităților ERASMUS+ presupune dedicare, creativitate, comunicare eficientă și muncă în echipă, abilități esențiale în orice domeniu.
Mulțumiri pentru contribuția la succesul proiectului Erasmus+
Mulțumim tuturor celor care au făcut posibilă această experiență, profesori și elevi: echipa managerială (director prof. Huiban Veronica-Mihaela, director adjunct prof. Chirvase Andrei-Cosmin), membrii echipei de proiect (prof. coordonator Manciu Silvia-Mălina, prof. Chifani Mariana-Mihaela, prof. Giuşcă Roxana, prof. Dobrea Gabriela-Geanina, prof. Sebeni Alina-Maria, prof. Rȋpanu Gina-Evelina, prof. Vîrvorea Otilia, prof. Stoica Camelia), doamnele profesoare de limba engleză Bădărău Corina și Titire Andreea, doamna bibliotecar Țȋncovici Alina și partenerilor: Muzeul “Vasile Pârvan”, Observatorul Astronomic Bârlad, Biblioteca Municipala “Stroe S. Belloescu”, Teatrul “Victor I. Popa”.
Cu mare entuziasm și multă disponibilitate, elevii implicați în proiect au răspuns afirmativ solicitării noastre de a participa la organizarea și desfășurarea activităților culturale. Această experiență s-a dovedit a fi un pas important în dezvoltarea lor personală, contribuind la consolidarea abilităților de comunicare, colaborare și adaptare.
De asemenea, le mulțumim tuturor colegilor care au participat și au contribuit la buna desfășurare a activității din cadrul proiectului Erasmus+ „Inclusion, Sustainability, Healthy Lifestyle in a Digital Era”, cu nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212518.